VIII MIĘDZYNARODOWE FORUM GOSPODARCZE
28 - 29 MAJA 2008
PANEL LOTNISKA REGIONALNE
Regionalne porty lotnicze - formalno-prawne aspekty funkcjonowania i rozwoju oraz oczekiwania użytkowników
prof. zw. dr hab. Włodzimierz Rydzkowski
lider panelu Lotniska Regionalne
Kierownik Katedry Polityki Transportowej, Uniwersytet Gdański
tel. 058 551 56 45, e-mail: rydz@bg.univ.gda.pl
Cztery lata po wejściu Polski do Unii Europejskiej to bezprecedensowy, w całej historii powojennej, okres rozwoju rynku przewozów lotniczych. Przewozy te oraz obroty portów lotniczych wzrastały w tych latach w tempie najwyższym nie tylko w Europie, ale i na świecie. Podobnie dobra koniunktura utrzymywać się ma w najbliższych latach, a nawet dekadach. Według prognoz Urzędu Lotnictwa Cywilnego, krajowe porty lotnicze obsłużą w roku 2008 22,6 mln pasażerów, o ponad 18 proc. więcej niż w roku 2007 (19,1 mln). W kolejnych latach dynamika wzrostu będzie maleć z uwagi na stosunkowo wysoką podstawę odniesienia. W roku 2009 porty lotnicze powinny obsłużyć 25,8 mln pasażerów, a w 2010 roku 28,6 mln. Od 2011 roku dynamika wzrostu będzie się stabilizować. Jednak nadal będzie ona wysoka, a dane o wielkości prognozowanego ruchu są imponujące. W 2015 roku liczba pasażerów powinna przekroczyć 40 mln, a w 2020 roku sięgnąć 54 mln. W docelowym roku prognozy 2030 łączne obroty portów lotniczych mają przekroczyć 80 mln pasażerów.
Zdaniem ekspertów ruch pasażerski do roku 2030 będzie rósł średnio w tempie 6,5 proc. rocznie, a w ciągu najbliższych lat najbardziej dynamicznie rozwijać się będą porty regionalne. Średni wzrost przewozów we wszystkich portach regionalnych w 2008 roku wyniesie 25 proc., co spowoduje że udział centralnego portu lotniczego na Okęciu spadnie do 45 proc. z 48,43 proc. w roku 2007. Co więcej udział ten zmniejszy się w roku 2014 do 39 proc. i dalszych latach będzie systematycznie malał.
W tej sytuacji niezwykle ważne staje się określenie szans i zagrożeń stojących przed polskimi portami regionalnymi. Tymi, które już funkcjonują i tymi które mogą powstać w najbliższych latach. Temu celowi poświęcony jest panel dyskusyjny zorganizowany w ramach Gdyńskiego Forum Gospodarczego. Panel zgromadzi przedstawicieli urzędów i instytucji odpowiedzialnych za formalne ramy funkcjonowania portów lotniczych, szerokie grono użytkowników (klientów) portów oraz reprezentantów samych portów regionalnych. Dyskusja podzielona została na dwie części. W pierwszej omówione zostaną formalno-prawne uwarunkowania funkcjonowania i rozwoju lotniczych portów regionalnych, a w drugiej oczekiwania użytkowników tych portów. W założeniu efektem dyskusji powinny być wnioski i postulaty, których realizacja przyczyni się do osiągnięcia prognozowanych obrotów oraz zapewnienia obsługi pasażerów i ładunków na wysokim poziomie jakości i bezpieczeństwa.