GDYNIA
W Gdyni - nazywanej często miastem biznesu - dominują małe i średnie
firmy. One stanowią o sile, dynamizmie i nowoczesności Gdyni.
Systematycznie rośnie liczba rejestrowanych podmiotów gospodarczych.
Aktualnie jest ich 31 272 ( w 2001 r - 28 724), w tym spółki z udziałem
kapitału zagranicznego - 813 ( w 2001 r. - 685).
Szczególnie dynamicznie rozwijają się firmy reprezentujące takie dziedziny
jak: finanse, konsulting, pośrednictwo, firmy badawczo - rozwojowe i
przetwarzania informacji.
Firmy tego sektora stanowią blisko 25 procent wszystkich, działających w
Gdyni (gdy średnia dla Polski, to 17 procent).
W ćwierćmilionowej Gdyni samych tylko firm, zajmujących się pośrednictwem
finansowym działa ponad 1520.
Gdynia jest miastem banków. Swą centralę ma tu Nordea Bank Polska S.A.,
wszystkich zaś jednostek bankowych jest w Gdyni 105, ze stałą tendencją
rozwoju sieci oddziałów, filii i przedstawicielstw.
Coraz wyraźniej rysuje się perspektywa powstania w Gdyni nowej dzielnicy
biznesu: banków, hoteli, firm żeglugowych, maklerskich, ubezpieczeniowych,
wystawienniczych - w tzw. Strefie Rozwoju Centrum Miasta, położonej na
pograniczu portu i Śródmieścia. To 100-hektarowy teren, na którym znajdują
się kilometry torów kolejowych, które przed II wojną światową stanowiły
portowy "magazyn na szynach" węgla, przywożonego koleją ze Śląska i
oczekującego na załadunek na statki. Dziś ze względu na inne funkcje
gdyńskiego portu, teren nie jest wykorzystywany lecz ma przed sobą
atrakcyjną przyszłość.
Rzadko które w Europie miasto tej skali co Gdynia dysponuje tak
atrakcyjnymi, położonymi w centrum terenami rozwojowymi. Po zakończeniu
trwających aktualnie procedur prywatyzacyjnych PKP powstaną warunki
umożliwiające powstanie dzielnica, w której istotnym dla biznesu atutem
będzie bezpośrednia bliskość portu i centrum miasta - z jego wszystkimi
atrybutami.
Gdynia, to najbardziej morskie z polskich miast. Od lat około 40 procent
gdynian zatrudnionych jest w gospodarce morskiej. To naturalna
konsekwencja
specyfiki miasta - jego położenia geograficznego i infrastruktury.
Stratedzy zakładają, że taka tendencja się utrzyma.
Port - jest jednym z najnowocześniejszych na Bałtyku, na co maja wpływ
inwestycje w obu terminalach kontenerowych, ładunków masowych i terminalu
promowym.
W roku 2007 Port Gdynia zanotował rekordową ilość przeładowanych towarów - 17 milionów t. Są to najlepsze wyniki w historii Portu! Od początku obecnego stulecia przeładunki podwoiły się. Gdyński port korzysta z koniunktury w wymianie handlowej z krajami azjatyckimi oraz regionem Morza Bałtyckiego, jednocześnie prowadząc rozsądną politykę inwestycyjną. Liczba samych tylko kontenerów przeładowanych w 2007 r. w Gdyni wyniosła 700 tys. TEU. Coraz większe znaczenie ma dla gdyńskiego portu obsługa połączeń promowych i ruchu statków pasażerskich. Nowy terminal pasażerski ma stanąć w Gdyni już wkrótce.
Widoczne są już pozytywne skutki inwestycji drogowych podjętych przez Miasto przed kilkoma laty. Budowa autostrady A-1 oraz dokończenie Trasy Kwiatkowskiego - arterii łączącej port z siecią dróg międzynarodowych - oraz ulicy Janka Wiśniewskiego i Drogi Gdyńskiej stwarzają nowe perspektywy rozwojowe zarówno portu i firm funkcjonujących w jego obrębie oraz z nimi kooperujących, jak i całego Miasta.
Cztery stocznie, liczne firmy spedycyjne, maklerskie, połowów i
przetwórstwa
rybnego - od 80 lat, czyli od początku istnienia miasta - dopełniają obraz
morskiej Gdyni.
Turystyka
staje się z roku na rok coraz istotniejszą gałęzią gospodarki
Gdyni. Naturalne walory i bogatą ofertę kulturalną Miasta i jego okolic
odkrywają dla siebie rzesze zagranicznych gości, przybywający tu nie
tylko tradycyjnie - pociągami i samochodami lecz także drogą morską -
promami ze szwedzkiej Karlskrony i statkami wycieczkowymi - z całego
świata.
Dzięki atrakcyjnej ofercie tanich linii lotniczych i bliskiemu sąsiedztwu
lotniska L. Wałęsy - coraz więcej turystów przybywa też samolotami.
Wystarczy porównać kilka wymownych liczb: w 1992 r Gdynię odwiedziło
promami i statkami pasażerskimi 160 558 turystów, w 2005 r - 557 784
gości. W 2005r. z noclegów w hotelach i pensjonatach skorzystało 225 629 osób.
W sezonie letnim 2006 r., dzięki gdyńskiej inicjatywie powstał nowy
turystyczny produkt regionu - tramwaj wodny na Półwysep Helski. Dzięki
dotacji samorządów województwa pomorskiego, Gdyni, Jastarni i Helu -
powstała tania alternatywa transportu samochodowego. Z dużymi szansami na
rozwój, być może przy pomocy funduszy UE, ze względu na stymulujący wpływ
tego rozwiązania na turystykę, w perspektywie - w wymiarze
ponadregionalnym,
bałtyckim.
|
|
Coraz intensywniej rozwija się w Gdyni tzw. turystyka biznesowa, zwłaszcza
poza sezonem letnim. Kongresy, fora gospodarcze, zjazdy naukowe,
międzynarodowe spotkania polityków, czy nawet konwencje partyjne
organizatorzy chętnie lokują w Gdyni. Przykładem jest choćby nasze
Międzynarodowe Forum Gospodarcze, czy Międzynarodowy Kongres
Kardiochirurgów, Międzynarodowy Zjazd Urbanistów - jesienią 2006 r.
Gdynia dysponuje dobrą bazą i dobrze przygotowaną kadrą. I ma dobrą markę,
a
także - duży potencjał rozwojowy. W Nadmorskiej Strefie Prestiżu
Miejskiego, czyli na terenach, położonych wzdłuż Zatoki Gdańskiej i
klifowego, zalesionego wybrzeża, a zarazem tuż obok centrum Gdyni, los
zrządził, że obszar ten nie został dotychczas
urbanistycznie zamknięty. Dzięki temu jest wyzwaniem dla najlepszych -
inwestorów i architektów. Tu bowiem mogą powstawać tylko obiekty
najwyższej
jakości.
Jest to rejon Skweru Kościuszki, z nabrzeżem przy którym cumują
najwspanialsze żaglowe i pasażerskie statki świata, gdzie jest malowniczy
port jachtowy, akwarium, planetarium, bulwar nadmorski, Teatr Muzyczny i
nowe gmachy Muzeum Miasta i Marynarki Wojennej. Tu właśnie, zaledwie 12
metrów od brzegu powstaje jeden z najwyższych w Polsce kompleksów
mieszkaniowo - apartamentowych - Sea Towers (138 m). Już niebawem będzie
to
oryginalny, architektoniczny akcent Gdyni i zarazem nowa turystyczna
atrakcja.
Gdynia należy do ścisłej czołówki miast polskich o najniższej stopie bezrobocia (4,1% w lipcu 2007 r.). A jest to najlepszy barometr
kondycji
gospodarczej.
Gdyński rynek pracy tradycyjnie cechuje energia, przedsiębiorczość,
ambicja,
aktywność i zdolność adaptacji do zmieniającej się koniunktury, wysokie
kwalifikacje, zarówno pracodawców jak i pracowników.
Dzięki tym cechom Gdynia z małej wsi w latach 1926-1939 przekształciła
się
w ponad 100-tysieczne miasto. Te tradycje są w Gdyni żywe.
Ważnym czynnikiem jest dobry społeczny klimat dla dobrych pomysłów. Na
podatny grunt trafiają rozliczne inicjatywy samorządu, stymulujące rozwój
Miasta. Najmłodszą z tych inicjatyw jest projekt www.innowacje.gdynia.pl,
dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Jego celem
jest
wzrost konkurencyjności regionu przez tworzenie i rozwój sieci współpracy
przedsiębiorstw, służącej transferowi know-how i technologii, zwłaszcza w
następujących branżach.: biotetechnologia, It-telekomunikacja, przemysł
morski - stoczniowy, ochrona środowiska, otoczenie biznesu.
Gdynia jest miastem, w którym szczególnie dynamicznie
rozwijają się firmy, reprezentujące sektor nowych technologii.
Szczególnie zaś hołubi się ambitnych, odważnych, nowocześnie myślących w
Pomorskim Parku Naukowo - Technologicznym.
To zarazem miejsce i instytucja, pełniąca rolę pomostu między środowiskiem
naukowym, jednostkami badawczymi, lokalną społecznością a przedsiębiorcami
i
inwestorami, zainteresowanymi lokowaniem kapitału w nowe pod względem
technologicznym projekty. Zamierzonym celem tego przedsięwzięcia jest
wzrost
udziału branż rozwojowych na lokalnym rynku pracy, nowe miejsca pracy w
działalności produkcyjnej i usługowej, mniejsze uzależnienie kondycji
sektora małych i średnich przedsiębiorstw od wyników ekonomicznych dużych
firm gospodarki morskiej. W biurowcu i zabytkowych wnętrzach dawnej
zajezdni komunikacji miejskiejdzięki inicjatywie samorządu gdyńskiego i
wsparciu funduszy UE, powstała niezwykle atrakcyjna, znakomicie
wyposażona przestrzeń, a w niej sale
wystawiennicze, Wdrożeniowe Laboratorium Biotechnologii i Ochrony
Środowiska, prototypownia, sale konferencyjne.
Oficjalne i uroczyste otwarcie Parku - we wrześniu 2006r. ale już od
pewnego czasu z miesiąca na miesiąc przybywa firm, które tutaj realizują
śmiałe, atrakcyjne rynkowo projekty, zakwalifikowane przez radę naukową
Parku. Aktualnie (stan na 20 lipca 2006 r.) rozwija tu działalność 47
firm
sektora it, biotechnologii, wzornictwa.
Firmy
działające w PPNT są już laureatami prestiżowych konkursów. I tak
Ivo Software - w 2003 r. a Astcon Rozwiązania Informatyczne w - 2006, to
zwycięzcy Konkursu GDYŃSKI BIZNESPLAN, który od kilku lat zachęca,
zwłaszcza młodych do uruchamiania własnych firm, realizujących nowatorskie
projekty o walorach rynkowych.
Wszystkie Firmy w PPNT mogą liczyć na pomoc Miasta, które jest inicjatorem
i patronem przedsięwzięcia. Oprócz znacznych ulg w opłatach za korzystanie
z nowoczesnej infrastruktury PPNT Miasto oferuje firmom bezpłatne
szkolenia. I tak na przykład, w marcu br. dotyczyło ono problematyki venture capital
i business angels - źródeł i metod pozyskiwania kapitału na rozwój firmy.
|